Hírek

Európai autópiaci lázadás: gyártók és politikusok az EU 2035-ös tiltása ellen

Az európai autóipar egyik legnagyobb fordulópontja jöhet el: az iparág vezetői és politikai szövetségeseik egyre hangosabban követelik, hogy az Európai Unió vizsgálja felül a belső égésű motorok 2035-ös kivezetését. A Reuters és a Financial Times beszámolói szerint a tiltás nemcsak gazdasági, hanem geopolitikai következményekkel is járhat – és a szeptember 12-i brüsszeli tárgyalás akár sorsfordító lehet.

Mi a vita tárgya?

Az EU klímapolitikájának egyik sarokpontja, hogy 2035 után már nem kerülhetnek forgalomba új benzines és dízel autók. A döntést évekkel ezelőtt a „Zöld Megállapodás” részeként hozták, ám azóta gyökeresen megváltozott a piac:

  • a Tesla és a kínai gyártók (BYD, Nio, XPeng) villámgyorsan törtek előre,

  • miközben a BMW, Volkswagen vagy Stellantis csak nehézkesen követte őket.

A hagyományos gyártók attól tartanak, hogy Európa egyik legversenyképesebb iparága – több millió munkahelykel – kiszolgáltatottá válik.

BMW: „Nagy hiba volt a tiltás”

Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója egyenesen „nagy hibának” nevezte az EU döntését. Érvelése szerint a szabályozás nem veszi figyelembe az akkumulátorgyártás vagy az energiahálózat karbonterhelését, így az elektromos autó nem feltétlenül környezetbarátabb, mint egy modern hibrid vagy belső égésű modell.

„Az ellátási lánc egészét kell nézni, nem csak a kipufogócsövet” – idézte a Reuters.

Financial Times: Tanulni Kínától

A Financial Times elemzése szerint az európai autóipar szeretné, ha az EU technológia-semlegesebb politikát folytatna – azaz ne csak a tisztán elektromos modelleket támogassa, hanem engedje a hibridek, plug-inek vagy akár a szintetikus üzemanyagok használatát is. Kínában ugyanis a gyártók nagyobb mozgásteret kapnak, ami gyorsabb fejlődést eredményezett.

Politikai vonal: nyomás az Európai Parlamentben

A Reuters szerint az Európai Néppárt (EPP) már jelezte, hogy az év végi felülvizsgálat során kezdeményezni fogja a szabályozás módosítását. Ha sikerrel járnak, újra megnyílhat az út például az e-üzemanyagokkal működő motorok előtt.

Mi várható?

  • Szeptember 12. – az autógyártók szövetsége és az EU döntéshozói tárgyalóasztalhoz ülnek.

  • A vita kimenetele meghatározhatja, hogy Európa versenyben tud-e maradni Kínával és az USA-val, vagy véglegesen kiszolgáltatottá válik az elektromos autópiacon.

  • Egy kompromisszum – például a hibridek és e-üzemanyagok elfogadása – akár új korszakot nyithat a kontinens autóiparában.

UPZ értékelés

Ez a vita messze túlmutat az autókon: Európa ipari jövője és globális súlya forog kockán. Ha az EU hajlandó engedni, az nemcsak a gyártók, hanem a vásárlók számára is nagyobb választási szabadságot hozhat. Ha nem, az autópiac újraosztása Kínának kedvezhet.

Kapcsolódó cikkek

Ehhez a cikkhez még nincs kapcsolódó tartalom.

Cart
Link kimásolva!