Portré - Portréinterjú

Szőke Abigél: A generáció hangja, aki képernyőről és színpadról is magával ragad

Van valami elemi erő abban, ahogy Szőke Abigél megjelenik a vásznon vagy a színpadon. Nem harsány, nem tolakodó, hanem finom, mély energiával hódít, amely pillanatok alatt behúzza a nézőt a saját világába. Alig múlt huszonhat, de már most olyan pályát tudhat maga mögött, amely más színészeknek évtizedek alatt sem adatik meg: történelmi drámákban, HBO-sorozatban, független rövidfilmekben és a zenében is megmutatta sokoldalúságát.

A német faluból a magyar művészet közepébe

Wachtendonkban, egy német kisvárosban született, de gyerekkorát Magyarországon élte. Solymár dombos utcáiból, a Waldorf-iskola szabad légköréből vezetett útja a színpad és a filmek világába. Már kiskamaszként vonzotta a szerepjáték: előbb iskolai előadásokban, majd színházi darabokban tűnt fel. A nagy áttörést azonban a film hozta meg számára.

„Akik maradtak” – és akit mindenki megjegyzett

2019-ben Tóth Barnabás filmje, az Akik maradtak egyszerre emelte be a nemzetközi figyelembe, és ajándékozta meg azzal a bélyeggel, amit minden színész áhít: ő az, akire emlékeznek. Wiener Klára szerepében ott volt minden – a háború utáni Magyarország sebzettsége, a túlélés törékeny ereje és a fiatalság szeszélyes vadsága. A film Oscar-shortlistig jutott, ő pedig külföldi fesztiválokon is díjakat gyűjtött. Egyik napról a másikra a „feltörekvő tehetség” címke ragadt rá, de ő tudatosan távol tartotta magát a hirtelen jött dicsőség csapdáitól.

Fotó: Kalicz Máté 

Nem csak kamera előtt, kamera mögött is lázadó

2020-ban, amikor az SZFE hallgatói fellázadtak az egyetem átalakítása ellen, Szőke Abigél az elsők között volt, akik elfoglalták az épületet. Nem csupán színésznőként, hanem állampolgárként is megmutatta: van véleménye, és nem fél kiállni érte. Egy év után hátat fordított az intézménynek, és ezzel sokak szemében a függetlenség szimbólumává vált.

A besúgó – az HBO arca

Az HBO első magyar sorozatában, A besúgóban Judit karakterében újabb arcát mutatta: a nyolcvanas évek fiatal értelmiségének lázadását és törékeny reményeit vitte képernyőre. Szőke Abigél itt már nem a „fiatal tehetség” skatulyájában mozgott – bizonyította, hogy képes vezető szerepet vállalni egy nagy volumenű produkcióban. A kritikusok pedig egyöntetűen állították: generációs arc született.

Színház és rövidfilm – kísérletező kedv

Nem állt meg a nagyszabású produkcióknál. Rövidfilmekben, független alkotásokban és színházi projektekben is jelen van. A Az elveszíthető dolgok szeretete című FreeSZFE-s rövidfilm például díjjal tért haza a Friss Húsról – Abigél pedig ismét megmutatta, hogy a kis térben, kis stábbal forgatott filmben is elementáris tud lenni.

Nemzetközi horizont – A brutalista

2024-ben apró, de szimbolikus szerepet vállalt Brady Corbet The Brutalist című filmjében. A mozi Adrien Brody és Felicity Jones főszereplésével a velencei fesztivál egyik szenzációja lett, Golden Globe-díjakkal és Oscar-esélyekkel. A magyar mellékszereplők közt Abigél neve is felcsillant, jelezve: a nemzetközi színtér sincs messze számára.

Zene: a RÚT és a felszabadulás

2023-ban új arcát is megmutatta: Szilágyi Mátéval megalapította a RÚT nevű elektropop duót. Az első single, a Never Get Old feszes ritmusával és dögös klipjével egyértelmű üzenetet hordozott: Abigél nem szorítkozik egyetlen művészeti ágra. A zene számára szabadság, önfeledt játék, ahol másképp, de ugyanolyan erővel tud jelen lenni, mint a filmvásznon.

Friss projektek: új távlatok külföldön

Szőke Abigél jelenleg olyan nemzetközi projektekben vesz részt, amelyek tovább bővítik horizontját:

  • Fanny – Holland–magyar koprodukciós pilot-rövidfilm, amely Erzsébet királyné (Sisi) fodrászáról szól.

  • Stranger – egy dán nagyjátékfilm, ahol nagyobb mellékszerepben tűnt fel.

  • Egy közelgő angol–amerikai produkcióban is szerepet kapott – de a film címe még rejtve marad, fokozva a várakozás izgalmát.

  • Német Netflix-sorozat – jelenleg külföldön dolgozik a produkción, amely újabb fontos mérföldkő lehet pályáján.

Mitől más?

Talán attól, hogy sosem akar többnek látszani annál, ami: egy huszonéves fiatal nő, aki keresi önmagát, miközben mások bőrébe bújik. Őszinte, bátor, olykor nyers. Nem fél elmondani, hogy a kiabálós rendezők befeszítik, és hogy az első nagy sikerek inkább zavarba hozták, mint elszállították volna. És éppen ettől hiteles.

A jövő

2025-ben a színpadon is láthatjuk újra, a Súlyos című darab főszerepében, miközben a RÚT első nagylemezén dolgozik. Bár a Tündérkert folytatása nem valószínű, helyette új és izgalmas projektek nyílnak meg előtte: filmek, sorozatok, zenék. És ki tudja – talán egy újabb nemzetközi produkcióban is ott lesz a neve a stáblistán.

Szőke Abigél nem csupán egy név a stáblistákon. Ő annak a generációnak a tükre, amely egyszerre él a múlt árnyékaival és a jövő lehetőségeivel. Ha figyelünk rá, nemcsak egy színésznőt, hanem egy korszak hangját halljuk.

 

Cart
Link kimásolva!