1975. szeptember 30-án a magyar légiközlekedés történetének egyik legsötétebb fejezete íródott, amikor a Malév 240-es járata a Földközi-tengerbe zuhant Bejrút közelében – azóta sem derült ki, mi okozta a katasztrófát.
A járat és az utolsó út
A TU-154B típusú repülőgép Budapestről indult Bejrútba. A fedélzeten 50 utas és 10 fős személyzet tartózkodott. A gép közeledett a bejrúti repülőtérhez, amikor a radarok hirtelen elvesztették a jelet. Néhány szemtanú robbanást látott a levegőben, majd a gép a tengerbe zuhant. A roncsokat és a fekete dobozokat soha nem emelték ki, így az események pontos láncolata ismeretlen maradt.
Lehetséges okok és elméletek
Légitámadás
Az egyik legelterjedtebb feltételezés szerint a gépet lelőtték. A polgárháborús Libanon légterében több katonai alakulat működött, és a Malév-járat esetleg célponttá válhatott. Egyes beszámolók szerint brit katonai radar is érzékelt robbanást a környéken.
Politikai játszmák
Feltételezések szerint a gép fegyverszállítmányt vitt, vagy olyan személyek ültek rajta, akik miatt célkeresztbe került. Több nemzetközi sajtóforrás utalt arra, hogy a Palesztin Felszabadítási Szervezethez köthető utasok is lehettek a fedélzeten.
Műszaki hiba
Bár kevésbé valószínű, teljesen nem zárható ki, hogy technikai meghibásodás vagy robbanás vezetett a katasztrófához. A repülési adatok hiánya miatt azonban ez csupán találgatás maradt.
A vizsgálat és a titkok
A hivatalos vizsgálatok soha nem hoztak végleges eredményt. Sok dokumentum eltűnt vagy titkosítva lett, és a fekete doboz hiánya miatt a pontos okok felderítése lehetetlenné vált. A magyar állam évtizedekkel később kegyeleti támogatást nyújtott az áldozatok hozzátartozóinak, de választ nem kaptak a miértekre.
Az áldozatok emléke
A 240-es járat tragédiája a magyar polgári repülés egyik legsúlyosabb katasztrófája. Az áldozatok családjai mindmáig gyászolnak, és sokan reménykednek abban, hogy egyszer nyilvánosságra kerülnek a teljes igazságot feltáró dokumentumok.